Bröllop

En bröllopsguide! Del 2

En upprepning från föregående del men jag behöver nämna det även i denna:

Mycket av detta som skrivs i detta inlägg kan även appliceras på alla andra fotograferingar jag gör men nu är det specifikt till blivande brudpar jag vänder mig till. Jag vet att många ligger i startgroparna till att börja planera nästa års bröllop.

Hur går det till att bli fotad av mig på sin bröllopsdag? Hur tänker jag kring upplägg, Vilken plats ska vi välja, fotar du även gästerna, vad förväntas det av er som par och vad ingår i priset? Det är några av frågorna jag får i min första kontakt med par som letar bröllopsfotograf.

Jag tänkte att jag i några ”avsnitt” ska bjuda in er i mina tankar kring hur jag tänker om bröllopsfotografering och förhoppningsvis ge svar på dessa frågor. Jag har i skrivande stund fotat 25 brudpar och fler bokningar börjar trilla in för nästa år.

Ni som har blivit fotade av mig redan får gärna dela med er av era tankar. Gör det i mejl till robieaqvilin@gmail.com eller direkt på Facebook där inläggen delas eller i messenger. Skriv gärna så alla ser (passa gärna på att ge mig recension på google eller facebook samtidigt).

I denna del delar jag med mig av mina tankar kring hur många timmar ni ska boka mig och var ni ska fotas? Jag godkänner endast bokningar av sammanhållen tid, dvs jag godkänner inte delade arbetspass.

På frågan hur många timmar ni ska boka mig bör ni ha detta i åtanke:

  • Vad vill ni ha dokumenterat? Vill ni ha bilder på sminkning, påklädning och hos frisören? Ja då måste ni veta vilken tid ni ska vara där.
  • Vilket klockslag är vigseln? Det är kanske den tiden som styr hela upplägget för oftast är det just vigseltiden som sätts först.
  • Har ni barn med på fotograferingen? Barn är som barn är och vi måste anpassa oss till när de är glada och samarbetsvilliga. Det är ingen familjefotografering ni bokar men vi vill gärna ha barnen glada på bild. Om det är en familjefotografering ni bokar till en annan dag finns det massor med tid att få barnen med på noterna och vi hinner leka och få dem avslappnade. Men är det en bröllopsfotografering ni bokar är det mest fokus på er som par. Därför önskar jag att ni har någon med er som kan ha hand om barnen och göra dem glada så ni kan koncentrera er på ert uppdrag och varandra. Det låter kanske hårt men den dagen kommer barnen som prioritet nr 2 (eller längre ner på listan). Jag fotograferar gärna er som familj vid ett annat tillfälle innan vigseln så barnen vet vad det handlar om och vi kan bygga upp en relation redan där. Detta ingår inte utan får bokas som en vanlig porträttfotografering. Men gör ni det får ni bilder som ni sedan kan använda på er bröllopsdag i program, bildspel m.m. Men summa summarum så har man barn med på fotograferingen tar det längre tid.
  • Vill ni fotas på fler än en plats? Ja det gör jag gärna men ha i åtanke att varje förflyttning tar extra tid. I vanliga fall hoppar man in och ur en bil på nolltid eller går 1 km på en en kort stund men på en bröllopsdag tenderar allt att ta längre tid. Kläderna ska man vara extra rädd om, ringarna ska kollas så de är med och blommorna ska vara på plats i rätt bil….ja det är en del att tänka på som faktiskt tar längre tid. Men som sagt jag gör det gärna och det är jättekul. I somras fotade jag ett brudpar som minutiöst hade planerat i 3 fotoplatser och bilfärder på det och det blev riktigt bra!!
  • Hur många är ni i brudföljet? Ju fler desto mer tid tar det.
  • Vill ni ha bilder på gratulationerna efter vigseln? Då utgår man från hur många gäster ni bjudit, det är skillnad på 10 och 120 bjudna gäster.
  • Vill ni att jag följer med till festplatsen? När börjar ert mingel och när är det tänkt att ni ska sitta till bords? Jag stannar gärna och fotar ert mingel, jag är då som en fluga på väggen och fotar er dukning, gäster, detaljer och när ni anländer och ev skålar i bubbel.

Här kommer några exempel på tidsplaneringar där jag alltid utgått från tiden för vigseln och sedan räknat bakåt respektive framåt:

  • Brudparet hade 2 barn, 1 marskalk och 1 tärna. De hade valt 1 plats att fotograferas på som låg 10 minuters körväg från kyrkan de skulle vigas i. Vigseln började 15.00
    Paret ville ha traditionella bilder på dem båda, några på bara barnen och på hela brudföljet. Farmoderns örhängen var viktiga och de ville även ha detaljbilder på bukett och ringarna. 
    Efter vigseln ville de bli fotade vid kyrktrappan, gratulationerna, när de åkte iväg i bilen, när de anländer till festplatsen och mingel fram tills de sätter sig till bords.
    13.00 Porträttfotografering av paret, barn, hela följet och detaljer (ringar mm)

    14.30 Vi kör från fotoplatsen till kyrkan
    ca 14.40 brudparet gömmer sig i församlingshemmet och passar på att kissa, fnittra, dricka och kanske ta lite snacks och jag går in i kyrkan och pratar med prästen, kollar av var jag ska stå och fotar när gästerna anländer (som en fluga på vägen)
    15.00 vigsel och gratulationer
    16.20 brudparet åker från kyrkan, jag åker till festlokalen och fotar dukning, gästernas mingel mm
    17.00 brudparet anländer till festlokalen och skålar. Jag fortsätter att fota mingel.
    18.00 Brudparet sätter sig till bords och jag lämnar
    Bokningen blir alltså 5 timmar
  • Brudparet hade inga barn men en tärna och en marskalk, 3 fotoplatser med varierad körtid, Vigseln började kl 16.00.
    Paret ville ha traditionella bilder på dem båda och på hela brudföljet. De ville ha detaljbilder på bukett och ringarna. Bruden ville även att jag skulle fota henne och hennes tärna hos frissan där de skulle sminkas, göra hår och klä på sig.
    Efter vigseln ville de bli fotade vid kyrktrappan, gratulationerna, när de åkte iväg i bilen, när de anländer till festplatsen och mingel fram tills de sätter sig till bords.
    10.00 brud och tärna anlände till frisören, jag fotar medan de görs i ordning och dricker bubbel
    12.00 Porträttfotografering på plats 1 (vi börjar med ett så kallat ”first meet” för de har inte träffat varandra innan den dagen), hela följet och detaljer (ringar mm). Vi tar olika konstellationer och åker till deras 3 ställen.

    15.15 Vi kör från sista fotoplatsen till kyrkan
    ca 15.30 brudparet gömmer sig i församlingshemmet och passar på att kissa, fnittra, dricka och kanske ta lite snacks och jag går in i kyrkan och pratar med prästen, kollar av var jag ska stå och fotar när gästerna anländer (som en fluga på vägen)
    16.00 vigsel och gratulationer
    17.30 brudparet åker från kyrkan, jag åker till festlokalen och fotar dukning, gästernas mingel mm
    18.30 brudparet anländer till festlokalen och skålar. Jag fortsätter att fota mingel.
    19.00 Brudparet sätter sig till bords och jag lämnar
    Bokningen blir alltså 9 timmar 
  • Brudparet hade inga barn men en tärna och en marskalk, 1 fotoplats. Vigseln började kl 16.00 men de ville bara boka för porträttfotograferingen då de hade en släkting som skulle fota resten. 
    Paret ville ha traditionella bilder på dem båda och på hela brudföljet. De ville ha detaljbilder på bukett och ringarna. 
    13.30 Porträttfotografering på paret och hela följet och detaljer (ringar mm).
    14.30 de åker till kyrkan
    Bokningen blir alltså 1 timme

Så ja det kan skilja sig väldigt mycket och timmarna som bokas är helt upp till vad NI vill ha fotat! Jag har olika paket på hemsidan, kika på dem och tänk till. Jag hjälper er gärna med tänkandet.

På frågan om vart ni ska fotas så har jag några frågor till er:

  • Vad har ni för stil på bröllopet? Är det lantligt eller modernt? Gillar ni vattendrag eller skog? Har ni en plats som är ”er”?
  • Är det på privat mark där någon annan än er äger? Fråga om lov, oftast tar ägarna det som en komplimang att ni vill fotas på deras mark.
  • Hur ser det ut på er fotoplats just den årstiden ni ska gifta er? Det är stor skillnad på ett landskap beroende på om det är i maj eller juli, oktober eller december
  • Har ni en plan B om det skulle ösregna? Det är inte ofta det hällregnar under en hel dag men det händer faktiskt då och då. Jag vill att ni ska ha en plan B ifall det är en sådan dag. Jag har ingen studio men jag har bra lampor jag kan ta med mig men de behöver ett eluttag ifall vi måste vara inne.
  • Jag fotar alltid utomhus! Om det inte hällregnar och vi får ta till plan B.
  • Många par har valt i anslutning till kyrkan där det ofta finns flera olika bakgrunder (inte nödvändigtvis kyrkan), något att sitta på, stenmurar eller gärdsgårdar, fina grusgångar och vacker natur. Även hembygdsgårdar erbjuder denna slags miljö. Men är det ett modernt stadsbröllop passar kanske inte en lantlig fotomiljö in….eller? Ja det är upp till er 😀

De flesta par jag mött vet på ett ungefär var de vill fotas men en del vill ha tips. Jag ger er gärna tips när jag vet vad ni har för stil på ert bröllop och när jag vet var i landet ni ska gifta er.

Det är många frågor att fundera kring men jag hjälper er gärna!

Nästa avsnitt tänkte jag skulle handla om vad som ingår i de olika paketen jag erbjuder. Vad är det som dokumenteras av mig och vad förväntas av er på dagen D?