Island dag 3

Efter en stormig natt vaknade jag upp i ett fantastiskt landskap. På kvällen dagen innan hade jag inte sett mycket men nu såg jag varför det var värt att köra 10 mil på kass grusväg. Vilket landskap! Jag hade höga förväntningar på Landmannalaugar och ja jäklar vad stället levererade. Detta är en av de platser som jag har på min topp 5 av mina upplevelser. Och att det var svåråtkomligt är en av grejerna att det är så fantastiskt, en får belöning för att bilen nästan skakat sönder 😀

Tänk er ett ruffigt lavafält av obsidan omringat av berg klädda i en blandning av grön mossa och färgsprakande sten. Jag valde att gå vandringen där jag besteg berget Brennisteinsalda med smeknamnet Sulphur Wave. Det är sluttningar av gult svavel, rött järn och med fläckar av blå aska. Basen är omgiven av svart lava med grönt gräs och lysande mossa. Ja det är så svårt att förklara, bäst är att se på bilderna. Och sedan lägg till en tysthet och enorma vidder! Och när en trodde att det var som vackrast slänger Moder Jord in en regnbåge för att få ens hjärta att svämma över en aning till!

Alltså denna vandring var så häftig men i mitten av bergsklättringen som var jäkligt brant förlorade jag modet och orken för en stund men med lite hjälp av en vän på telefon återfick jag kraften och slutförde. mest knäckande var när en nästan gick på alla fyra uppför då kom det får skuttandes som om ingenting var jobbigt 😀 . Stigarna på berget är inte bredare än nödvändigt och högst upp blåste det och regnade så kraftigt att jag faktiskt blev lite rädd att tappa balansen och ramla ner. Så högst upp på toppen stannade jag inte mer än nödvändigt pga vädret. Men ja jisses vilken vandring.

Efter vandringen var det skönt att ta ett dopp i den naturliga varma källan. Beroende på vart du var i vattnet var det 26-40 grader varmt.

Efter lite bad, dusch och matlagning begav jag mig sakta därifrån på samma F-väg som jag kom dit på men nu var det inte regnigt och mörkt utan stundtals strålande sol.

Något annat som jag fastnade för denna resa var de små torvhusen som fanns här och där. Jag besökte några stycken sådana både hus och kyrkor. Bla den lilla byn där Ollys familj dödas i Game of Thrones… jaja jag vet nördigt men jag ska göra ett eget inlägg om alla inspelningsplatser jag besökte 😀 Men det kommer att dyka upp lite då och då ändå 😀

Dessa torvhus heter Keldur Turf House (ingen inspelningsplats). Den första kända bonden på Keldur hette Ingjaldur Höskuldsson och omtalas i Njals saga.  Grunden till bostadshuset i Keldur anses vara från 1000-talet och huset är idag det äldsta på Island.

Nu började dagen gå mot sitt slut och jag hade tänkt sova vid Skogafoss men på vägen dit besökte jag även vattenfallet Seljalandsfoss som en kan gå bakom. Lite coolt!

Och så sova vid Skogafoss. Under min resas gång och jag postade på Facebook och Instagram kom det lite frågor. Bland annat hur tältet på taket såg ut och om jag kunde sova gott där eller om jag var rädd. Jag sov som en stock! Det var aldrig kallt inne i tältet för jag hade min goa sovsäck från Fjällräven så bara näsan stack ut typ. Och Island är ett land med många campingplatser eftersom du inte får stå vart du vill så det var aldrig svårt att hitta ställplats/camping.

Billigast 70:- (då kostade sedan varje toalettbesök 15:-).
Dyrast 150:- och då ingick det 5 minuters dusch (och fria toalettbesök) Och bilen som jag hyrde kostade 7900:-