Island dag 2

Jag är fenomenal på att vakna tidigt när jag är iväg och reser. Jag behöver verkligen ingen väckarklocka utan vaknar vid 5-tiden av mig själv. Sedan är det omöjligt att somna om utan lika bra att gå upp och utforska världen. Och så glad jag är att jag gick upp just denna tid och tog mig tid att besöka Hallgrimskirkja igen. För där träffade jag Angela, en kvinna full av energi som sprudlande berättade om sin resa hon precis hade gjort, precis samma resa jag hade påbörjat. Vilken energikick jag fick! Och hennes energi var med mig under hela resan. Även hon reste ensam och jag blev verkligen inspirerad. Det finns vissa nationaliteter som sticker ut när en är ute och far, amerikanerna är en sådan. Jag är rätt lik dem för jag gillar att prata med främlingar i hissen, eller som här vid en kyrka klockan 06.00 i ett främmande land. Jag träffade och pratade med rätt många amerikanare på denna resa. Jag har börjat kalla dessa småprat “power-talks” för de är så där peppande och trevliga. En går därifrån glad och stärkt!

Nåväl, här är morgonens bilder på Hallgrimskirkja och Sun Voyager

Jag har ju planerat denna resa rätt länge. Jag har hittat bilder som jag vill göra varianter på och jag har hittat platser som jag vill besöka. Jag har vissa fallenheter som återkommer ofta när jag är ute och reser, höga höjder är en sådan men även kyrkogårdar. Kyrkogårdarna får gärna vara lite speciella och då går jag ofta och pratar med de som ligger där och fantiserar om vilka de var. Kanske lite knäppt, men kyrkogårdar ger mig ett lugn och frid inombords. Därför besökte jag Hólavallakirkjugarður som ligger mitt inne i Reykjavik. En för mig väldigt unik kyrkogård.

Innan jag åkte ut ur Reykjavik besökte jag även Þúfa En liten gräsbeklädd kulle som ligger i hamnen. En söt liten plats med ett litet hus på toppen och inne i huset hängde det torkade fiskhuvuden…

Jag kände mig inte alls färdig med stan men ville komma iväg på min rundtur runt ön med så jag lämnade stan och begav mig till Þingvellir, en nationalpark som Unesco har utsett till ett världsarv.
Inom nationalparken finns den plats där islänningarna höll sitt första riksmöte, Alltinget. För mig är det även en av alla inspelningsplatser för serien Game of Thrones. Jag besökte några av de platserna på ön och kommer göra ett eget inlägg om det senare.

Vidare bort till ett fall som heter Bruarfoss. Detta ville jag besöka för att se om vattnet verkligen var så blått som jag hade sett på alla bilder och JA jisses så blått vatten det var! Här fotade jag även med min drönare (DJI Air 2S). Bilderna från drönaren är betydligt blåare i färgen och min systemkamera med ND-filter och lång slutartid gjorde vattnet mer turkost.

Det var en rundtur på 7 km dit att gå och ja det var värt det! Det tycker jag verkligen. Jag såg inget annat vattenfall som detta under resten av resan. Det var inte störst, inte längst men det var helt klart det med vackrast färg! Lite geggig promenad men annars en av de lättare promenaderna jag gjorde under resan. Vattnet kommer från glaciären Langjökull

Efter den promenaden fick jag prioritera för att hinna till den plats där jag hade tänkt sova. Jag visste att det var en lång väg dit på kass väg. Hur kass visste jag inte då och tur var väl det 😀 Men 2 stopp till hann jag med utan att behöva känna mig stressad och det var vid Geysir, den geysir som gett namn åt fenomenet hett vatten som sprutar rakt upp från marken.

Geysir är för närvarande inaktiv men det är inte Stokkur som ligger 20 meter ifrån, den får ett “utbrott” var 3-5 minut och alla står verkligen redo med sina kameror och får du inte någon bra bild första gången kan du bara vänta några minuter och du får en ny chans. Alltså det är ju jäkligt häftigt att naturen bara kastar ut varmt vatten på det viset.

Det sista stoppet jag hann med var vattenfallet Gullfoss. Vattnet faller i två omgångar: först 11 meter och därefter 21 meter ner i en klyfta som är 20 meter bred och 2,5 kilometer lång. Jäklar så vackert!!! Vilken mängd vatten!!

Nu hade jag 2,5 h körning till Landmannalaugar där jag skulle sova. Jag hade läst om vägen dit, det är en s.k. F-väg som du endast får köra på om du har en fyrhjulsdriven bil och ja jag förstår varför!! Sista 10 milen kör en på en smal grusväg i kringelikrokar uppåt och nedåt hit och dit. Klockan började gå mot solnedgång och hålorna jag dunkade i blev bara större och större kändes det som. Och det var 2 vattenpassager strax innan campingplatsen. Det var bara till att gasa och inte tveka. 😀

Bilden nedan är på vägen innan den blev en grusväg made by hell 😀 Och se där ja är det inte Satan själv som vakar över mig när jag kör??