Roadtrip med elbil

Vi blev med elbil i våras och vi fullkomligen älskar den! Vi ville testa den på lite längre resa och testa ett nytt sätt att köra bil långt. Det är ju lite annorlunda och nytt att inte bara kunna köra på 60 mil utan att behöva stanna. Och ja det var verkligen annorlunda, inte alls så smidigt och enkelt i början som vi tänkte oss. Det var en hel del planering i olika appar och lite vågat att köra på låga procent. MEN det var även väldigt skönt att vi var tvungna att ta paus oftare. Vi mötte människor på laddstationerna som vi annars inte hade mött, tex den holländska läkaren som pratade svenska och var på väg till Sverige medan vi var på väg till Nederländerna. Det var han som tipsade om resans höjdpunkt som var Haarlem istället för Amsterdam. Så summa summarum var det annorlunda väldigt bra! Vi hade packat lilla tältet men som vi aldrig använde då vi blev lite lata och tog in på hostels/vandrarhem. Vi var ute 4 nätter. Här kommer en bildkavalkad och lite förklarande text.

Dag 1: Körsträcka Burseryd-Bremen. Danskarna kan det där med snygga laddstationer med planterade ängsblommor mellan stråken och kaffevagn. Många pluspoäng på den laddstationen utanför Odense.

Kvällen skulle spenderas i Bremen. Något vi inte hade räknat med var att det var festival och halva staden var avstängd och inga parkeringar gick att hitta varpå vi kom på den smarta idén att bilturista lite och se festivalen ur bilfönstret en liten stund varpå vi hamnade mitt inne i staden där det var körförbud och vi låg efter en spårvagn och hade inga vägar att köra av på. Så vi fick snällt följa efter den och le lite urskuldande till alla vi passerade. Taxichauffören som vi körde förbi skakade lite bistert på huvudet…

Dag 2: Körsträcka Bremen – Haarlem.

Först en morgonpromenad i Bremen, där vi tidigare hade kört trots bilförbud. När vi skrev på fb att vi var i Bremen fick vi tips från vänner vad vi skulle besöka, ett av de ställena var det gamla kvarteret Schnoor. Väldigt mysiga gränder med vackra dörrar och skyltar.

Promenaden gick vidare till torget där Stadsmusikanterna från Bremen poserade så snyggt!

Mot Nederländerna …

Stopp i Zaandijk och Zaandam för att se på speciella hus och byggnader :-).

Dag 3: Haarlem

Denna stad var verkligen en höjdpunkt på resan. Jag är så glad att vi inte gav oss in i Amsterdam utan fick tipset om Haarlem istället. Jag fick känslan av ett Amsterdam i miniformat och eftersom vi redan har varit i Amsterdam blev detta så bra.

Medan vi strosade hade vi livliga diskussioner hurvida det var husen som var sneda eller om vi inte stod rakt framför eller om det bara var fönstret som var felplacerat eller återigen om det var vi som lutade huvudena olika. Livsviktiga diskussioner med andra ord 😀

Fredrik hade hittat en gammal kyrka i centrum som gjorts om till ett bryggeri som naturligtvis behövde testas 😀

Vi hittade av en slump när vi skulle fråga om laddstation till bilen den coola och unika byggnaden Koepelgevangenis från tidigt 1900-tal som tidigare har varit ett fängelse (med 400 celler) och även hem till asylboende men som numer inhyser bio i källaren (6 salar med totalt 600 platser), konferenslokaler, kontor, museum och café. Ett möjligheternas hus med andra ord 😀 Det håller på att renoveras ännu (det stod bla att det byggdes ett escaperoom på någon celldörr) och ja det kommer nog bli hur cool som helst när det är färdigt! Och ja just det byggnaden kallas “The Dome”.

Dag 4: Körsträcka Haarlem – Ritterhude (utanför Bremen)

På vägarna igen, nu på väg hemåt. Lite spontant åkte vi in till orten Deventer i Nederländerna och gick in i en kyrka. Den första och enda denna tripp faktisk, vet inte hur det kom sig att jag inte gick in i fler. Jag brukar ju göra det 😀 Smala gränder det är grejer det tycker jag! Som ni kanske märker på mina bilder.

Fredrik tyckte att vi hade besökt på tok för få golfbanor så vi åkte inom en och där hittade jag små vänner att fota. En hel familj av Bisamråttor. Väldigt söta tyckte jag och de verkade inte ett dugg rädda. Men någon av dem gnagde sönder en vattenslang medan vi var där så det sprutade vatten so jag antar att de inte är så önskade på en golfklubb :-S

Dag 5: Körsträcka Ritterhude – Burseryd

Stannade mest bara för att ladda bilen denna körsträcka. Ja och handla som sig tydligen bör.

Dock stannade vi för ett ställe som länge har funnits på min to-drone-list. Ett ställe strax utanför Köpenhamn där jag bara var tvungen att flyga lite med drönaren! Bock på den flygningen!

Det blev att vi besökte 3 biografer på vår roadtrip. Det blev bara så av ren slump att vi sprang på några stycken och tog tillfället i akt att gå in och kika. Vi sa att vi jobbar på en liiiiten biograf i Sverige och blev då med glädje visade deras salonger.

1. Pathé | Haarlem
  2. Filmkoepel | Haarlem
  3. MIMIK Film Theater en Café | Deventer

Det var allt från den roadtrippen! Tack för att ni hängt med så här långt 😀