Steg 1 i bröllopsåret fortsättning

I förra inlägget om att planera ett bröllop gick vi igenom era drömmar, prioriteringslista, budget och gästlista. Nu har ni koll på detta och vi kan gå vidare till det som behöver bokas nu så här 18-12 månader innan ert datum.

I detta låtsasexempel har jag bestämt mig för att paret ska gifta sig 10/8 2024 och vi har 1 år och 4 månader på oss att planera. Vi är i god tid men många favoritleverantörer bokas snabbt upp så det är bra att vara ute i god tid. Är det ett speciellt datum ni gärna vill ha kan ni få leta bland flera leverantörer medan om en leverantör är det viktiga, tex en vigselplats, så kanske ni får tänka om i datum om det redan är bokat.

Mitt låtsaspar har bestämt sig för att ha en borgerlig vigsel. De vill vigas utomhus vid ett stort maffigt träd (de vill helst ha en bok eller en ek) och ha sittplatser till ca 100 gäster vid trädet. De är beredda att göra en hel del själva, vill fynda på loppisar för att hålla nere budgeten och de tänker sig stilen som lättsamt, lantligt med mycket färg. Maten vill de dock inte göra själva utan kommer att boka catering.

Paret står och väljer mellan festlokalen Vidells lada eller Backa Loge. På båda de platserna finns deras önskemål om att vigas vid ett stort maffigt träd. Maten vill de att Mjölkbaren i Smålandsstenar ska laga. De besöker festlokalerna och bokar upp catering.

De tycker naturligtvis att det är viktigt att boka en professionell fotograf som är med dem hela dagen. De har förstått värdet av att bilderna de köper skapar minnen.

De har valt att köpa till konsultation med en bröllopskoordinator i starten för att bolla idéer och sedan även något mer tillfälle i mitten och slutet av sin planering för att säkerställa att de tänkt på allt. Eftersom de är beredda att göra en hel del själva känner de att denna variant passar bra för dem.

Wihoo!! Steg 1 är färdigt!

  • bröllopstyp bestämt: lantligt, borgerligt och det ska vara ett 3-dagars bröllop
  • prioriteringslistan är gjord
  • Gästlistan är nästan färdig och det landar kring 100 gäster
  • Bröllopskoordinator är kontaktad och bokat in 3 träffar under bröllopsåret, en i starten och 2 längs med vägen.
  • Vigsellokal och festlokal är bokade
  • Catering är bokad
  • Fotograf är bokad

Nu är det ”bara” till att samla inspirationsbilder till en mood board. Så mycket som möjligt för att senare sålla ut, plocka bort och förtydliga hur er dag ska se ut! Pinterest är ett bra verktyg till detta tycker jag. När ni samlar på er bilder så tänk till varför ni gillar det på bilden.

Inlägg 1 – Vilka är de?
Inlägg 2
Inlägg 3
Inlägg 4 – hedersgäster
Inlägg 5 – besök festlokalen
Inlägg 6 – trycksaker
Inlägg 7 – kläder
Inlägg 8 – mat & dryck
Inlägg 9 – ändringar av hela tjottafräset
Inlägg 10 – vigselakten
Inlägg 11 – blommorna
Inlägg 12 – detaljer

You Might Also Like

Back to top