Steg 1 i bröllopsåret

Bröllopsåret! Om vi leker med tanken att ni förlovade er på alla hjärtans dag 2023 och har bestämt er för att gifta er låt oss säga 10 augusti 2024. Hur kan då er planering se ut under denna tid? Vill ni hänga med på ca 1,5 års planering med mig på mina sociala medier och här på hemsidan? KUL!!! Så häng med…

Först och främst GRATTIS TILL FÖRLOVNINGEN!!

Steg 1
Vad ska göras 18-12 månader innan?:c Prata ihop er om vilken typ av bröllop ni vill ha. Stort/litet, slott/lada på landet, kyrkligt/borgerligt
👉Sätt er med prioriteringslistan – vad är viktigast för ert bröllop? Vad en prioriteringslista är? Det kommer i ett inlägg om några dagar.
👉 Skissa på en gästlista så ni har en uppfattning om hur många ni kommer att bli.
👉 Boka en bröllopskoordinator om ni önskar lite extra stöd längs vägen.
👉 Gör en budget
👉 Bestäm datum för er vigsel och informera de närmaste så de håller datumet fritt
👉 Boka vigsellokal
👉 Boka festlokal
👉 Boka fotograf och filmare
👉 Spara så mycket inspirationsbilder ni kan.

Jaha vad stod som första att göra på planeringen?

Jo det första paren brukar behöva göra är att spåna runt vilken typ av bröllop de vill ha. Då menar jag i stora drag, måla med en stor pensel och yviga gester. Provprata och våga drömma. Drömmer ni om ett stort bröllop med 200 gäster på ett slott eller går drömmen åt en elopement till Göteborgs skärgård bara ni två? Tänker ni att vigseln ska vara borgelig eller inom en religiös tro? Dt viktiga är att det är era drömmar och tankar hur det ska se ut som gäller. Ni kan inspireras av andra men ingen annan ska berätta för er hur ni måste göra, ni gör som NI vill!!

Enas om en lösning, lyssna på varandras önskemål.

Apropå önskemål. Ett tips är att ni var för sig gör en så kallad prioriteringslista där ni var och en listar det som är viktigt för just dig. Ni skattar varje punkt med t ex 1-2-3 för vad som är viktigast för er. Vart vill ni lägga mest ”krut” i form av energi, tid och pengar? Vad räcker med att att det är ”helt okej” men gärna kan vara lite billigare. Detta är SÅ olika hur par prioriterar. Därför är det viktigt att göra detta som första punkt.

Det är otroligt olika så ni ska hitta vad som passar ER!

Länk till min prioriteringslista som ni gärna får använda er av:


Härnäst kan ni börja med att skissa på en gästlista. Gör gärna en var för sig och för ihop dem. Har ni gjort en budget redan? Bra! Annars bör ni kika på det rätt samtidigt som ni gör er gästlista och prioriteringslista för att se vad som rymmer inom er budget. Alla de här hör ihop och de beror så mycket på varandra. När ni har gjort en varsin gästlista så sätter ni ihop dem och här är viktigt att lyssna och respektera varandra. Här finns inga rätt eller fel och bara för att den ena parten vill bjuda alla sina kusiner så behöver inte den andra parten göra det. Det är NI som bestämmer hur NI vill ha det.

Behöver ni hjälp med en budget har jag en som jag kan mejla till er att utgå från. Hojta till om ni vill ha den.

När prioriteringslistan, grovskiss på gästlistan, budget är gjorda kan ni börja kika på datum och börja boka de stora och viktigaste posterna. Mer om det i nästa inlägg …

Inlägg 1 – Vilka är de?
Inlägg 2
Inlägg 3
Inlägg 4 – hedersgäster
Inlägg 5 – besök festlokalen
Inlägg 6 – trycksaker
Inlägg 7 – kläder
Inlägg 8 – mat & dryck
Inlägg 9 – ändringar av hela tjottafräset
Inlägg 10 – vigselakten
Inlägg 11 – blommorna
Inlägg 12 – detaljer

You Might Also Like

Back to top