San Francisco

OBS!! Det är både jag och min man Fredrik som tagit bilderna som visas här i bloggen från denna resa!!! Och jag kan ha mixat ihop dagarna när vi gjorde vad!

Så den 19/6 på förmiddagen åker vi vidare med flyg till San Francisco.

Jag älskar att sitta vid fönstret på flyg och jag kan inte låta bli att fota trots att jag vet att det inte alltid blir bra bilder. Men det är så vackert och häftigt uppifrån! Och det var verkligen ett häftigt landskap nedanför! Och oj så det växlade!

_MG_5638_resize
 IMG_5614_resize IMG_5620_resize IMG_5621_resize
IMG_5629_resize IMG_5633_resizeIMG_5632_resize  IMG_5634_resize IMG_5636_resize

Väl framme tog vi oss på en minnserik färd med tåg och buss till vårt hotell Motel Capri.

Ett riktigt coolt 50/60-tals motel med mycket tillmötesgående personal! Lite speciell frukost som ingick bara men väl värt pengarna! På gatan ovanför ligger en restaurang som, enligt mig, serverade de godaste hamburgarna jag någonsin ätit! Oj så gott! Restaurangen heter Roam Artisan Burger.

20/6 Midsommarafton

Inte långt från hotellet låg Lombard street. En liiiten backe upp var det och sedan var det ju backe ner igen 🙂 Vem kommer på att lägga en stad här?? Hade blivit galen om än med stora benmuskler men fan det är ju backar överallt!! I N.Y. hade vi barnvagn med oss till Teonor, vilket vi INTE ångrar för då kunde vi knata på och han vila sig och ta in allt sittandes. I S.F. ställde vi vagnen….no way in h*ll att dra den här. Nu fick han använda sina egna ben istället och det gick fint.

_MG_5653_resize _MG_5654_resize

Liten lutning, vi tyckte detta var en stor backe men vi skulle få se större andra dagar. Tex när vi cyklade och Fredrik skrek till mig “Sisten ner är en skit”….jag blev skiten!

_MG_5657_resize _MG_5659liten IMG_5670_resize _MG_5656_resize _MG_5666_resize

Vi promenerade vidare. Vi gick inom en park, Moscone Recreation center, där det var basebollturnering mellan olika distrikt i San Francisco. Det var häftigt att se amerikanarnas helg, hur DE firade helg.

IMG_5842_resize IMG_5831_resize IMG_5814_resize  IMG_5826_resizeIMG_5839_resize

Vi såg helgfirandet dagen efter med i Golden gate parken. Stora kylboxar med mat och dryck, mycket folk och fin stämning. Vi såg examensfest i en park och födelsedagskalas i en annan. Tänk om vi hade kunnat ha väder och parker till sådant! Så trevligt! Och än trevligare var alla tårtor och cupkaces som gick att köpa i matbutikerna till allehanda kalas!! Jisses!

Vi gick till Fishermans Warf, pier 39 och sedan till centrum. Under hela denna färd hade jag en drömbild framför mig om att ta en bild på en brandbil för de är så snygga och glänsande röda. jag ville ha den i full fart med den amerikanska flaggan viftandes där bak. Fick på de vackra brandbilarna men inte i full fräs…

_MG_5808_resize

IMG_5678_resize  _MG_5740_resize _MG_5749_resize_MG_5763_resize  _MG_5748_resize_MG_5679_resize _MG_5684_resize_MG_5732_resize _MG_5727_resize  _MG_5759_resize
_MG_5757_resize IMG_5777_resize

Något som jag reagerade över i N.Y. var att många hundar större än labradorer ungefär bar stackelhalsband, ett halsband som tack och lov är förbjudet i Sverige. Och en av guiderna på turistbussarna sa en gång om newyorkborna: “we put our babies in leash and our dogs in strollers”. Här i S.F. och hela Kalifornien verkar det vara lite slappare hundliv, lite fetare hundar men de flesta slapp stackelhalsbanden ialla fall. Såg bara ett fåtal här i Kalifornien.

_MG_5855_resize_MG_5767_resize

Vi åt Midsommarlunch på Mc Donalds (fy så äckligt det är här i USA) och kvällsmat på en italiensk restaurang där servitören var mycket intresserad av den svenska midsommarstången och traditionen kring den. När vi gick till hotellet gick vi inom en cup-cake butik och köpte cupcakes och popcorn med kolasås på….mmmm så sött! men butiken i rosa tema var nog sötare!!!

21/6: Denna dag hyrde vi cyklar för att ta oss till den berömda röda bron. Teonor fick en “tag-along” så han kunde trampa på han med! Jättesmidigt!

Helvete vad det blåste!!! Teonor frös och jag fick låna ut min tröja så jag frös istället, eller fick cykla snabbare och i fler backar så jag blev varmare för ja backigt och varmt blev det tills slut!

_MG_5857_resize  DSC_0412_resize IMG_5912_resize  _MG_5853_resize
IMG_5951_resize IMG_5928_resize
IMG_5929_resize IMG_5915_resize

Jag vet inte hur lång vi cyklade men jag har kollat på Gmap pedometer och där får jag fram ca 2,6 svenska mil. Men denna karta är inte riktigt exakt.

Untitled-1_resize

_MG_5960 (2)_resize _MG_5959_resize

_MG_5965_resize
_MG_5970_resize

Pink Ladies vid Alamo Square
_MG_5985_resize

DSC_0425_resize DSC_0420_resize

Såg för första gången denna resa (men inte sista) kolibrin. Fick ingen bra bild på den när den flög fram och tillbaka snabbare än mig och kameran.

Och på vägen hem sa då Fredrik “sisten ner är en skit”

22/6: tog en titt på Chinatown. Chinatown i San Francisco är världens största Chinatown utanför Asien.

_MG_6000_resize IMG_6015_resize _MG_6003_resize _MG_6001_resize _MG_5997_resize IMG_6017_resizeIMG_6016_resize

Vi var inne i en helt hysterisk butik. Vet inte vad de INTE sålde!

_MG_6006_resize  _MG_6012_resize _MG_6007_resize
 _MG_6009_resize_MG_6013_resize

Åka spårvagn i S.F. hör ju till! Vi åkte till vändplattan vid Powell-Hyde.

DSC_0427_resize DSC_0428_resize IMG_6021_resize

Hämtade vår Cheva på Alamo och Fredrik tog bilder på den så vi eventuellt kunde visa hur den såg ut när vi hämtade den om något skulle hända. Jag hade hellre hyrt en Mustang. Så många Mustanger vi såg!!! Riktigt snygga är dom!

DSC_0442_resize  DSC_0450_resize

Vi tog en tur med bilen. Jag hade sett fram emot att köra bil men i dessa branta backar såg jag ju fan inte över instrumentbrädan när vi stod i uppförsbacke!!!!! Det blev Fredrik som fick köra här! Han är lång nog att se över 😀 . Vi åkte upp till Coit Tower och tittade på utsikten. Vackert!

_MG_6069_resize  _MG_6094_resizeDSC_0448_resize

När vi var där uppe såg vi några falkar som lekte eller bråkade…eller var det parning på G? De jagade varandra och följde efter varandra.

_MG_6074_resize _MG_6079_resize_MG_6084_resize
_MG_6081_resize

23/6: Vi lämnar san Francisco för denna gång och åker vidare i vår Cheva… nytt avsnitt om Yosemite national Park kommer inom någon dag.

Vad jag tyckte om S.F.? Staden imponerade inte på mig direkt men växte under tiden jag var där. Människorna var inte lika övertrevliga som i N.Y. men väl trevliga och hjälpsamma ändå. En kvinna skrek åt mig att jag skulle dra åt helvete dit jag kom från…. en man kissade på gatan…. droger visades öppet och många tragiska människoöden som satt och tiggde på gatorna men jag gillade ändå staden. Skön stämning och fint.