Tyskland våren 2024

Dag 1

Sonen i huset har ett stort intresse av motorsport, mannen i huset ville möta våren någonstans i Europa, fotografen i huset vill komma utanför 40-skyltarna och fotografera. Låter som en toppenresa att åka ner en bit i Tyskland kände vi. En flickvän fick vi med oss som bara hakade på allt med stor entusiasm.

Vi tog bilen nedåt. Efter de ständiga bilköerna utanför storstäderna sov vi en natt i Dortmund. Japp, det och åt frukost var det enda vi gjorde där. Sedan åkte vi till ”THE Ring”. Nürburgring!!

Dag 2

Där var ett litet motorlopp på Nordschleife-banan som passade oss att titta en stund på. Nordschleife-banan är 20,832. Nopp, vi testade aldrig att köra själva. Denna plats låg någon km från den mindre, nyare Grand Prix banan.

Vid Grand-Prix-banan som är kortare (5,148 km) var det ett löplopp på banan som gjorde att vi kunde gå ner och stå PÅ banan och känna på det brända gummit som låg jämte. Vi gick även upp på läktaren och gick in i museet. Så vi var PÅ banan, ÖVER den på läktaren och körde UNDER den när vi körde därifrån. Jag tror vi var överallt en kunde 😀

Efter nästan en heldag på Ringen åkte vi en timme nedåt till Zell (Mosel). Där bodde vi i 2 nätter. Vi bodde i en lägenhet som hette Haus Moezelblik. Vi kom sent och det var lördagkväll men blev väldigt trevligt bemötta. Vi fick en flaska lokalt vin och restaurangtips. Pizza på GIOVANNI’s ristorante italiano. Hur gott som helst!

Dag 3

Ungdomarna kunde röra sig fritt och gjorde lite som de ville medan vi vuxna kunde göra som vi ville. De unga var lite tröttare än vi vuxna så för att slippa konflikter kunde var och en göra som de ville och vi samlades endast för mat. Men cyklade gjorde vi allihopa, om än på varsina håll 😀 Här är mina och Fredriks upplevelser längs med floden Mosel.

Jag älskar att uppleva nya ställen på cykel. Vi har cyklat i New York, Los Angeles och Venice, Amsterdam, Karlshamn, Trosa, Stockholm juli 2021 och Stockholm januari 2022 (sparkcykel), något litet samhälle i Polen utanför Oświęcim och San Francisco. Och så har jag ju egen elcykel hemma som jag flyger mig fram med. En hinner ju se så otroligt mycket på så kort tid med cykel.

Vi åt lunch i Bremm. Ja Bremm var så långt vi cyklade med lite kringelkrokar dit och tillbaka. Lagom med ca 5 mil på cykel under en dag. Vi hade definitivt hunnit längre men som vanligt ska vi ju även klättra i utkikstorn, pausa på vackra ställen, kika på kyrkor och annat intressant.

Dag 4

Vi åkte vidare mot Köln. Jomensåatt jag hade ju ett litet slott jag haft ögonen på ett bra tag på Google Maps som vi åkte omvägen till. Vilket underbart slott, som hämtat ur en Disneyfilm. Det är Eltz slott jag pratar om. Vi gick aldrig in i slottet men tog bilder från olika utkiks ställen. Det bästa hittade nog Fredrik när han skulle kissa. Där blev nog bäst bilder från 😀

I utkanten av Köln ligger Motorworld som varmt rekomenderas att besöka om du har det minsta motorintresset. Ett måste om du gillar bilar, fantastisk samling inuti med en Schumacher-utställning. Många fina bilar att titta på och livrädd blev jag för att repa någon 😀 Gratis att gå in.

Väl inne i cenetrum parkerade vi bilen på hotellet och gick ner på stan. En väldigt fin stad med känsla av småstad. men det var nog för att vi mest rörde oss inne i centrum. Men härlig atmosfär var där. Och Fredrik var i paradiset när ölen kom ut på löpande band utan en behövde beställa mer.

Dag 5

Vi gick och vi gick och vi gick. Inte ungdomarna utan vi vuxna. Ungdomarna roade sig på egen hand i Köln. De hörde av sig när det var dags att äta och swischa pengar för lite kläder typ 😀 . Vi åt god frukost på hotellet. Därefter gick vi ut på en liten morgonpromenad som inte tog slut förens på kvällen 😀 28 321 steg blev det. Och det blev en hel del bilder som togs 😀 Vi stannade för att titta på några bisamråttor, vi pratade med några änder, vi gick över 4 broar och åkte upp i ett 103 meter högt torn i solnedgång (Cologne Triangle). Och däremellan dracks det lite kölsch.

Dag 6

Hela dagen gick åt att köra hem till Burseryd igen. Knappt några köer för det var 1/5 och lastbilar stod stilla för det var röd dag. Härligt… bara till att gasa på … endast 2 ggr blixtrade det till för mig i fartkameror … suck! Men i skrivande stund har jag endast fått hem 1 av böterna. 😀

Tack för att du orkat läsa ända hit …