Stockholm januari 2022

Jag var sugen på att gå på Fotografiskas utställning The Pet Show sedan jag först såg att den skulle visas. Eller sugen är ett milt uttryck, jag blev nästintill besatt av att få se den. Så jag packade ner kameran, drönaren och satte mig på tåget någon dag efter nyårsafton och for iväg på en liten foto- och utställningsresa till vår huvudstad.

Att resa själv eller att resa med någon/några andra skiljer sig i många lägen. Det finns både positiva och negativa aspekter på att resa själv och jag fokuserar naturligtvis endast på de positiva. Jag älskar att resa med min familj men jag älskar även att resa själv. Hellre själv än i fel sällskap så att säga 😊 Och en fotoresa ska ju göras antingen själv eller endast med andra fotonördar, så är det bara. 📸

Så till resan… På sparkcykel swoshandes genom Stockholms gator var jag kors och tvärs över centrum i 3 dagar (2 nätter).

Sparkcykel är verkligen det bästa sätt att ta sig runt i en stad. Du hinner så jädrans mycket samtidigt som du är fri att åka när du vill istället för att passa bussar och tunnelbana.

Dag 1: Jag anlände vid 14-snåret. hyrde sparkcykel och checkade in för att sedan bege mig till Etnografiska museet på Djurgården. I den första utställningen i den första montern stod det PowWow. “MITT” ord tänkte jag 🙋 Flera av utställningarna där är ögonöppnare och tankeväckande där traditionella föreställningar och stereotyper sätts på sin spets… Utställningen Human Nature handlar om konsumtionens påverkan på vår jord med frågor om omställningar och möjligheter för en mera hållbar värld. Det var i huvudsak de 2 utställningarna jag hann och orkade med.

På väg till motellet igen stannade jag för lite kvällsfotografering vid Skeppsholmsbron och även vid Slussen. Vid Slussen flög jag med drönaren (japp tillstånd från flygplatsen Bromma och Arlanda helikopter som har helikopterplatta i Gamla stan).

Dag 2: Vaknar tidigt men det som är positivt med att fota utomhus under vintern är att om du vill ha magiskt morgonljus behöver du inte stiga upp så tidigt, värre är det på sommarhalvåret ☀ . Så ingen brådska att jaga ljuset utan kan äta frukost innan jag åker ut med sparkcykeln🚵. Och är det en gråmulen dag ja då finns det absolut ingen anledning att jäkta iväg för magiskt ljus.

Efter denna lilla rundturen; Cornelisparken, Riddarholmen, min favorit Järnpojken och Kastellholmen åkte jag till ABBA The Museum. Nej jag är inte så intresserad av ABBA men jag kände att det museet bör en ha besökt och ja det stämde. Jag gillade det skarpt, jag hade inga förväntningar så allt var bara positivt. Det är ett interaktivt museum där jag virtuellt kunde prova ABBAs kostymer, sjunga, quiza, mixa originalmusik och bli den femte medlemmen i ABBA på en stora scen tillsammans med avatar-versioner av medlemmarna i ABBA. Rätt coolt!!

Nu kommer vi till en bit av denna resa som är en aning fotonördig, ja så är det. Jag har ett tag velat fota i tunnelbanesystemet i Stockholm och nu fick jag chansen när ingen annan kunde tänka “Varför i helskotta vill du ens göra det?”. Så efter en lunch och fika på Mr Cake jag ställde sparkcykeln vid Stockholm Stadium. Löste en enkel biljett och åkte till några av de jag tycker är vackrast.

Åh jodå lite kvällsfotografering vid Mariaberget innan besöket på Fotografiska hann jag allt med.

Och så den underbara utställningen om våra husdjur på Fotografiska. Ja den var verkligen helt underbar och helt klart värd att bli besatt av. Så fin den var!!

Dag 3: Dags att åka hem men det fina i kråksången är att eftersom jag kan använda sparkcykel så hinns det med lite till innan tåget åkte hem.

Klockan 16.05 gick tåget hemåt igen och min fotoresa för denna gång var slut. Nu var det bara till att åka hem och redigera alla bilderna 😊