Trosa sommaren 2022

Detta inlägg är fördröjt då jag inväntat ett spridningstillstånd från Lantmäteriet på några av drönarbilderna. Det har jag nu fått.

När jag ser bilder i sociala medier eller på pinterest och jag gillar platserna de fotats på gör jag en pin på min Google maps, jag vet att jag har skrivit om detta tidigare men det är verkligen en stor del av mitt liv att sätta pins på min maps 😀 Och alltefter tiden går försvinner en del för att jag besökt dem eller platsen har förändrats så den inte längre är aktuell men mest tycker jag att listan fylls på. Inför varje resa eller utflykt jag gör letar jag spännande platser att besöka. Naturligtvis även inför vår campingresa till Trosa. Mest spännande är kanske hur jag sedan ska lura med sällskapet dit jag vill.

Så med det sagt blev det ju självklart att vi åkte inom den lilla hjärtformade 💕 sjön utanför Linköping på vägen upp till Trosa. Ibland blir en besviken på en plats för den inte är som den utgett sig för att vara på Internet, men denna lilla sjö var verkligen hjärtformad.

Campingen 🎪 vi bodde på tillsammans med 2 goa familjer och ett bonusbarn ligger på en ö utanför Trosas centrum, Öbolandet, ca 4 km från centrum så en cykel var tacksamt att ha när jag vaknade kl 05.30 och ville upptäcka världen. Denna morgon hade även min man vaknat så han hakade på en cykeltur. Morgon nr 2 sov han gott och jag cyklade en sväng själv för nej tonåringen och hans kompis var INTE vakna. Hur 17 kan de sova så hårt med en massa ljud och värmen som blir i ett tält!!

Varje stad eller ort har alltid något som är unikt för just det stället som jag brukar fastna för. Trosa har ett Kulturstråk som jag tyckte var trevligt att följa. En liten lagom runda för att Strosa i Trosa…. förlåt jag var bara tvungen att rimma.

RÅDSTUGAN

Stadens första rådhus uppfördes på denna plats 1711 och det brändes av ryssarna 1719. Stadens andra rådhus uppfördes på samma plats 1725. Detta rådhus revs 1883. Rådhustornet bevarades och placerades på den då nybyggda polisstationen. Istället för rådhus byggdes ett skolhus upp. Byggnaden som finns här nu uppfördes 1985 och är en kopia av 1725 års rådhus. Idag finns turistcenter och bibliotek i byggnaden.
Bilderna är tagna runtomkring denna plats.

TORGBRON

Detta är Trosas äldsta bro. Den kallades från början Stadsbron. Under bron rinner Trosaån fram.
Bilderna är tagna runtomkring denna bro.

BRYGGAREBRON och VILLABRON

Bron tillhörde ursprungligen ett bryggeri som låg på östra sidan av ån, lagret hade de på västra sidan. Bryggeriet tillverkade öl, svagdricka och läskedrycker fram till 1902.
Bilderna är tagna runtomkring dessa broar.

GARVAREGÅRDEN

Den kulturminnesmärkta Garvaregården är en hantverksgård från 1700-talet. Här är lite byggnader runtomkring med.

TROSA STADSKYRKA

Stadskyrkan i s.k. karoliner barock stil invigdes 1711. Det är Trosas äldsta bevarade byggnad. Den skonades vid ryssbranden 1719 då ryssarna använde kyrkan som stall.

PUNSCHGRÄND

Här fanns tidigare Trosa Spirituosaaktiebolag som bl.a. framställde den speciella Trosa Punschen som kallades ”Trosa gul”, ”Grön” och ”Blå”. Den serverades till stadens badsocietet vid sekelskiftet.

TROSA STADSHOTELL

Denna byggnad blev stadshotell 1872. Dess park utgjorde centrum för badorts societetens sällskapsliv.

GAMLA POLIS- & BRANDSTATIONEN

Denna byggnad inrymde stadens polis- och brandstation. Tornet har suttit på den gamla rådstugan vid torget. Byggnaden är idag en restaurang.

HAMNPLAN

Tidigare hade hamnen stor betydelse för yrkesfiskarna och deras båtar. Idag är det mest turistbåtarna som lägger till här sommartid.

Namnet Suckarnas bro sägs ha fått sitt namn av de kvarlämnade i kärleksparen som gick här och suckade, när ångbåten tuffade hem med sommargästerna på hösten. Promenadvägen ut till piren kallades kärleksstigen.

Hamnpiren slutar med en stenrundel som kallas Smörbyttan. När man kommit hit har man nått ”Väldens ände” och får då ta samma väg tillbaka. Förr i tiden fanns det bara en väg till Trosa. Trosa låg vid ”Vägens ände”.

Det är några av de bilder tagna vid kulturstråket inne i centrum. Klart jag cyklade lite hit och dit dag 2 med och ni som är observanta ser i bilderna ovan att det är väldigt soligt på några av bilderna och molnigt på andra och det är för att de är tagna på två olika dagar. För jag vet inte om det är en förbannelse eller en välsignelse att vakna runt 5 och känna upptäckarlust. Det blir ju otroligt långa dagar men det är ju samtidigt fantastiskt kul att få uppleva städer som vaknar innan alla andra kommer ut.

Drönaren var ju med mig naturligtvis (och regler och rekommendationer följs och jag har spridningstillstånd på bilderna). Utanför hamnen i Trosa ligger en ö som väcker en del uppmärksamhet. Det är Snöholmen som är bebodd av en aning för många skarvar.

Efter flygturen med drönaren vid Snöholmen flög jag vidare vid ytterligare en hamn och vid Tureholm slott. Det var en hel del dimma den morgonen.

Och campingen då? Jodå där tog jag en svängom där med den morgonen vi skulle åka.

Jag hittade ju naturligtvis på saker med mitt sällskap med. Vi strosade vi med, vi åt mycket och gott, badade🛀 och bastade på bastuflotte, några paddlade kajak 🛶 och sup, träffade syskon, cyklade🚴 runt och skrattade många magskratt. Men de bilderna som togs då är bara för oss i sällskapet.

Efter 3 nätter var det dags att åka hem. Tre nätter är precis lagom för mig på en camping med mycket sol och lite sömn ⛺