Andorra dag 8 – hemresa, dammar och ett sista farväl till bergen
En vecka fylld av sol, utsikter och födelsedagsfirande. Och så plötsligt var det dags att åka hem.
21 mil ner från bergen
Vi packade ihop, satte oss i bilen och började resan tillbaka mot Barcelona. Samma väg som vi kört upp – men den här gången i dagsljus. Och det gjorde verkligen skillnad. Det var först nu man såg hur vackert det faktiskt var längs vägen. Berg, dalar och vyer som man gärna hade stannat vid fler gånger om tiden funnits.
Presa de Oliana – imponerande… och lite skrämmande 😅
På vägen upp hade vi passerat en stor damm och sagt:
“Den där borde vi kolla in i dagsljus.”
Så sagt och gjort.
Vi stannade vid Presa de Oliana, där det finns en liten avstickare som leder till en riktigt bra utsiktsplats över både bron och dammen. Och ja – det är imponerande byggen. Men… Jag har sett lite för många katastroffilmer. Så medan jag stod där och tittade ut över allt kunde jag inte riktigt släppa tanken:
“Tänk om betongen spricker nu…” Så det blev en ganska snabb paus 😄




Lunchstopp i Guissona – kaos och grillning
Nästa stopp blev lunch i närheten av Guissona, på bonÀrea Restaurant. Och alltså… vilket ställe.
Fullt.
Överallt.
Hela tiden.
Konceptet var ändå kul – man kunde tillaga sitt eget kött. Men i praktiken innebar det:
- Långa köer
- Folk som lagade mat för hela släkten
- Och en känsla av att man borde ta mycket direkt för att slippa stå i kö igen
Vilket i sin tur ledde till… en del matsvinn. Bra idé? Kanske lite för populärt för sitt eget bästa.
Vägen tillbaka – vyer man gärna stannar vid
Resan ner fortsatte genom landskap som verkligen gjorde sig rättvisa i dagsljus.
Det var flera gånger vi sa: “Här hade man kunnat stanna.”
Och: “Där också.”
Men ibland får man bara njuta från bilen och spara resten till en annan gång.
Slutet på resan – men kanske inte sista gången
Och därmed var resan över. En vecka som innehöll lite av allt:
- Berg och utsikter
- Nya platser
- Små äventyr
- En del improvisation
- Och väldigt många skratt
Tack till er som har hängt med och kikat på bilder och läst längs vägen ❤️
Och vem vet… kanske blir det en sommarresa till Andorra nästa gång.