Färöarna dag 2

30/6 2024

Somnade dagen innan i ösregn och vaknade till tjocka moln men som snabbt försvann och solen strålade resten av dagen. Vilken skillnad! Men även om solen skiner just där jag befinner mig är det som ett dis på andra ställen. Vädret är verkligen skiftande både över kort tid och plats.

Det är bara till att inse att jag är lite smått besatt av Lunnefåglar. Jag missade dem på Island med en vecka och när vi var i Skottland var vi på fel ställe men NU, NU ville jag se dem. Nu måste jag få se dem kände jag! Och jisses så jag fick se dem denna dag.

Jag bokade denna utflykt tidigt för att den ofta ställs in pga vädret. Vanligtvis tar en båten hit och i hamnen typ hoppar du av båten i farten och stormar det ja då blir nog avhoppet inte så smäckert 😀 Så eftersom jag verkligen ville hit bokade jag denna dag så om i fall att den kunde bokas om. På väg dit i båten tog kaptenen turen vid Drangarnir och ”den sovande draken” Tindhólmur.

Ön Mykines med sina 11 bofasta invånare är ett ”måste” vid ett besök på Färöarna. Det är den västligaste av de 18 öarna som Färöarna består av. I takt med den ökade turismen har stora delar av beståndet av lunnefåglar minskat. Därför är ett stort område förbjudet att gå på och för att ens gå utanför den lilla byn måste du ha en guide med dig som talar om vart du får gå. Fint kände jag, de värnar om naturen. Även om jag hade velat stanna mycket längre hos fåglarna är det bra att de tar ansvar och begränsar. Den delen som varit stängd har varit det i 2 år nu och fågelbeståndet har redan ökat.

Likt Island så ägs land av privatpersoner och det är privatpersonen som bestämmer reglerna på sin mark. Här har markägaren bestämt att ta ut en avgift för att gå vandringen, det är rätt vanligt på Färöarna. Pengarna går sedan till underhållning av området. Om en tycker det är dyrt eller ej är upp till var och en att bestämma men denna vandring kostar 400 DKK och färjan dit och retur 240 DKK. Men detta var den dyraste turen jag gjorde. Det går även att åka ”kommunalt” med helikopter 3 gånger i veckan.

Mitt första möte med Lunnefåglar gjorde att jag började lipa och jag sa ”åh nej jag dör” flera gånger. Jag skickade ett meddelande till min kollega med meningen ”Jag ser Lunnefåglar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”, hon vet min lilla besatthet :-D.

Det är svårt att beskriva denna fågel. Men den är ca 30 cm hög. De kan leva upp till 20-30 år i det vilda. De är monogama hela livet och återvänder till både samma partner och samma näste år efter år.
Både hanen och honan delar på ansvaret att ruva ägget. Efter att ägget kläckts, turas föräldrarna om att mata ungen med småfisk (den du ser i munnen). När de landar landar de med fötterna först och ”ramlar” i land och ibland på någon. Charmiga, söta och jämställda. Där kan vi anteckna och lära.

Någon fågelfotograf lär jag nog aldrig bli, fy sablans så många suddiga bilder jag tog 😀

En runda i byn med 11 invånare. Skolan var inte i bruk för tillfället då den yngsta innvånaren inte är i skolåldern. Det sista barnet som gick där hade sin mamma som lärare 😀

Min bokade båt gick tillbaka efter 4 timmar. det var nog bra jag hade bokat så för annars hade jag nog suttit där än …

Sol och dis när jag hoppade iland igen i Sørvágur.

Nu var jag sugen på att flyga lite med drönaren. Jag gjorde om denna flygnigen dagen jag åkte hem igen och för det är jag glad för det var så jäkla ljust och disigt så bilderna blir så skuggiga. Men kul att flyga drönaren var det.

Byn Bøur.

Denna natt sov jag på Tórshavn camping. Bokning och betalning sker enkelt på deras hemsida. MEN för att duscha var det mynt. Ett av 2 ställen jag behövde kontanter på under min vistelse. Allt annat var det kortbetalning på.

Dag 1 Färöarna
Dag 2 Färöarna
Dag 3 Färöarna
Dag 4 Färöarna
Dag 5 Färöarna
Dag 6 Färöarna
Dag 7 Färöarna
Dag 8 Färöarna
Dag 9 Färöarna
Dag 10 Färöarna