Steg 7 i bröllopsåret: sista dygnen

NU äntligen ska ni få verkställa allt ni har planerat och pratat om det sista året om ni följt min planering i 7 steg.

Det här med tillgång till festlokalen och vigselplatsen skiljer sig enormt mycket. Vissa platser kan ni få tillgång till upp till en vecka innan medan andra får ni tillgång till några timmar innan. Detta har ni förhoppningsvis redan tagit i beaktning när ni bokade er lokal.

Har ni bokat en lokal där ni ska ordna all dekorationer själv behöver ni tid på er. Realistisk tid! Har ni bokat lokal där allt ingår kan ni kanske hoppa över detta inlägg. Och har ni en tex herrgård med endast några timmar på er att färdigställa måste ni delegera, detta kan i inte stå med på er bröllopsdag!

Räkna med att allt tar en aning längre tid än ni beräknat. Ska ni själva greja med allt rekommenderar jag er att börja förbereda redan på torsdagen om möjligt, om ni gifter er på lördag. Mitt brudpar ni följt under ett år nu kommer att ha grillkväll på fredagen med sina gäster så därför börjar de redan på onsdag att duka och dekorera. De är ett par med mycket diy och unika dekorationer så de vill ha god tid på sig. De vill att det ska ta tid och njuter samtidigt som de färdigställer allt.

En liten ordning att gå efter om ni vill:

  1. Kolla innan om det är några dekorationer i festlokalen som ni INTE vill ha, går de att ta bort eller dölja med annat?
  2. dekorera toaletterna med doftljus, tvål, blommor och WC-skylt
  3. garderoben, behöver den piffas?
  4. köket: organisera om ni bidrar med något till maten så de som ska servera vet
  5. presentbord: förbered med någon vas, ofta är det någon som har blommor med sig.
  6. baren: dryck, skyltar på drinkar som går att få. Blanda helst inte med drycken till maten utan separera dem. Ställ dryck på kylning och fyll frysen med is. Förbered med skål till is.
  7. testa tekniken. Kolla adaptrar, mikrofon, ljudsystem mm. Ta hjälp av toastmasters här så de har koll på hur allt funkar.
  8. ska ni ha fotobås? Gör iordning allt till det, bakgrund, attiraljer, teknik och skyltar med instruktioner
  9. Bord med gästbok
  10. duka bord med glas och porslin
  11. ställ en tom vas vid honnörsbordet om en brudbukett ska stå där
  12. lägg fram gästhäfte, meny, bordsplacering till alla.
  13. skylt till bordsplacering i närheten av ingången
  14. gå igenom körschemat med samtliga så att ni kan slappna av totalt!

Inlägg 1 – Vilka är de?
Inlägg 2
Inlägg 3
Inlägg 4 – hedersgäster
Inlägg 5 – besök festlokalen
Inlägg 6 – trycksaker
Inlägg 7 – kläder
Inlägg 8 – mat & dryck
Inlägg 9 – ändringar av hela tjottafräset
Inlägg 10 – vigselakten
Inlägg 11 – blommorna
Inlägg 12 – detaljerna
Inlägg 13 – Ringarna och transporter
Inlägg 14 – Snart dags
Inlägg 15 – festen
Inlägg 16 – körschema
Inlägg 17 – smålir
Inlägg 18 – skapa magi
Inlägg 19 – sista veckan
Inlägg 20 – sista dygnen

You Might Also Like

Back to top