Steg 2 i bröllopsåret: hedersgäster

Ni kommer att vilja ha folk runtomkring er som peppar och gör er trygga. Ni vill ha folk runtomkring er som vet precis hur ni vill ha det och respektera och stötta er i ert val. Därför är det viktigt att känna efter vilka ni vill ge denna hedersvärda uppgift.

Det finns många roller ni kan fylla. Vi ska gå igenom dem här. Ingen av dessa roller är nödvändiga och det är NI som bestämmer vilka de är oavsett traditioner om kön och ålder.

👉 tärna och marskalk – En eller flera brudtärnor och marskalkar är nära vänner eller familjemedlemmar till brudparet. De hjälper vanligtvis brudparet med olika uppgifter före, under och efter bröllopet. Det kan inkludera att hjälpa till med planering och förberedelser inför bröllopet, assistera brudparet med att klä på sig, bära buketten, hålla koll på ringar, se till så ni dricker mycket vatten och äter ordentligt på bröllopsdagen och ge emotionellt stöd under hela dagen. De är en viktig del av bröllopsfestligheterna och stöttar er på en av era mest betydelsefulla dagar. Ofta är det denna/dessa som även fixar med svensexa och möhippa med.

👉 ringbärare och näbbar – oftast en ung familjemedlem som har äran att bära bröllopsringarna under ceremonin. Vanligtvis är ringbäraren ett barn (men jag har även sett en hund som ringbärare) och deras roll är att föra fram ringarna till brudparet vid rätt ögonblick under ceremonin.


👉 toastmasters – en eller två är vanligast. Toastmastern fungerar som en värd och deras huvuduppgift är att se till att festen flyter smidigt och att gästerna känner sig underhållna och engagerade. Toastmastern introducerar talare, presenterar olika moment under festen, som lekar, överraskningar, skärning av tårtan eller brudvals, och håller koll på tidsschemat. Toastmasterns roll är att skapa en positiv och minnesvärd upplevelse för både brudparet och deras gäster.

👉 värdpar – Ett värdpar på ett bröllop har rollen att välkomna och ta hand om gästerna till vigselseremonin. De ansvarar för att ge information till gästerna när de anländer, visa dem till sina platser, och se till att de känner sig bekväma under hela ceremonin. Deras närvaro bidrar till en välkomnande och trevlig atmosfär för bröllopet. Ofta är det denna/dessa som ger ut vigselprogram innan vigseln och även eventuellt det som ska kastas på gästerna efter (ris eller såpbubblor eller liknande).

Inlägg 1 – Vilka är de?
Inlägg 2
Inlägg 3
Inlägg 4 – hedersgäster
Inlägg 5 – besök festlokalen
Inlägg 6 – trycksaker
Inlägg 7 – kläder
Inlägg 8 – mat & dryck
Inlägg 9 – ändringar av hela tjottafräset
Inlägg 10 – vigselakten
Inlägg 11 – blommorna

You Might Also Like

Back to top