Steg 2 i bröllopsåret: Trycksaker
Mitt påhittade par som ska gifta sig 10/8 2024 har bestämt sig för att gå all in i trycksaker som ska passa ihop med sitt koncept och formspråk. Och de vill skicka ut save the date så redan nu bestämmer de sig för sitt formspråk och kontaktar en leverantör för trycksaker.
Deras stil/koncept/tema är lantligt, rustikt, second hand och återbruk och mycket jordnära färger. Eftersom de har mig som bröllopskoordinator har jag gjort en mood board till dem som de kan ha hjälp av när de ska prata med sina leverantörer. En sådan är de som tillverkar trycksaker. Detta är ett yrke som jag är så nyfiken på själv och jag beundrar de som jobbar med det. Men en kan ju inte syssla med allt så jag gör bara lite till egna stylade fotograferingar.
Är en röd tråd och formspråk viktig så är leverantören till trycksakerna viktiga.
Vad är då trycksaker? Jo det är allt till ert bröllop som är i textform. Så det är allt från save the date till tackkort. Och tänker ni till här kan en röd tråd följa rakt genom.
👉 Save the date – kort och koncist med målet att tala om för gästen att spara ert datum och att mer info kommer senare.
👉 Inbjudan – information om vilka som gifter sig, datum, tid, var, om det är fest efteråt och när, hur och när gästerna ska tacka ja/nej, hur de ska göra om de vill hålla tal, kontaktuppgifter och eventuell hemsida eller sociala medier de kan hålla sig uppdaterade på.
👉 Vigselpprogram – innehåller en ordning i programmet för vigseln. Mer vanligt i kyrklig vigsel än en borgerlig.
👉 bordsplacering och bordsöversikt – när gästerna anländer till festplatsen brukar det minglas en del och då tycker de flesta om att ta reda på vart de ska sitta och tillsammans med vem. Om det inte är fri placering behövs det även placeringskort så alla kan hitta sin plats. Det finns många olika typer men det viktigaste är att namnet syns tydligt. Fundera på om det räcker med förnamnet eller om hela namnet ska stå. var konsekvent och väljer ni endast förnamn så lägg till första bokstaven på efternamn som ni har dubbelt av. Har ni döpt borden till namn eller siffror, glöm inte bort att göra skylt till det.
👉 Gästhäfte – Ett gästhäfte är inget måste men har ni ett kan det innehålla:
- meny
- bilder på brudparet
- information om varje gäst, detta tar lång tid att göra men brukar vara uppskattat
- nummer till taxi
- bilder från möhippan/svensexan
- bröllopsbingo
- roliga tips inför kvällen (finns mängder att inspireras av på nätet och pinterest
Många skippar detta, en del låter sin(a) toastmaster ordna med det och andra gör det helt själva. Hur som helst blir det ofta snyggt med en trycksak på bordet i samma stil med allt annat. Kanske det ”räcker” med en meny?
👉 Meny – om ni väljer att skippa gästhäfte kanske ett menykort kan passa istället? Ett menykort kan tryckas till varje gäst, eller endast 1-2 per bord och ställas i mitten eller så kan menyn finnas med i gästhäftet som jag skrev om tidigare. Har ni buffé kan det vara praktiskt (och snyggt) med små skyltar vid varje rätt om vad det är och om alla kan äta den. På så vis behöver de med allergi och specialkost inte fråga sig fram.
👉 Skyltar – Det finns många platser en skylt eller lapp kan användas för att låta er ton på vigseln och festen synas.
👉 Dekor – som sagt, det finns många platser för er ton på vigseln och festen synas. Gå all in eller less is more?
Vem ska ni då ha som leverantör? Jag har två som jag har arbetat med i stylade fotograferingar som jag kan gå i god för och det är Anna Göran design och Oh Happy. Snyggt som attan och mycket professionella. Det finns många som tillverkar trycksaker men det är de jag har personlig erfarenhet av. Anna Göran har bland annat gjort min logga till denna sida.
Inlägg 1 – Vilka är de?
Inlägg 2
Inlägg 3
Inlägg 4 – hedersgäster
Inlägg 5 – besök festlokalen
Inlägg 6 – trycksaker
Inlägg 7 – kläder
Inlägg 8 – mat & dryck
Inlägg 9 – ändringar av hela tjottafräset
Inlägg 10 – vigselakten
Inlägg 11 – blommorna