Athen 2023 dag 1

Först måste jag berätta skälet till att vi åkte till just Athen, jag och min familj. Min morfar är född och levde i Athen. Vi har alltid fått höra att han var i Sverige och arbetade i samarbete med konsulatet och att han dog tidigt. Därför träffade min mamma eller vi honom aldrig och inte vad vi vet vår mormor heller. Sedan pratade man inte mer om det. Men funderingarna har ju alltid funnits och exotiska fantasier om en grekisk gud…ehrmmm förlåt morfar med stor familj i Grekland har ständigt återkommit i tankarna.

Vi har ett foto av honom som legat bland mormors saker och på baksidan står det “With love and much affection, yours Tato. Stockholm 7/11 1953”. Vi har även mammas födelseattest där hans fullständiga namn står med. Så med den informationen började jag och min syster sökandet 2018. Riksarkivet sa först att nej vi hittar ingen med det namnet i vårt arkiv. Några timmar senare får jag ett mejl av dem igen där mannen på riksarkivet hade kollat utanför boxen och kanske hittat honom. Han skickade ett foto som vi skulle jämföra med och japp, JACKPOTT!!! Han var i Sverige 1952-53 som journalist på tidningen Athens news (med grekiska konsulatet som referens). Tjoho!!

Vi skrev ett rop på hjälp på facebook som många delade och kontakter knöts, en artikel skrevs i en gratistidning i Grekland, vi pratade i telefon med en kvinna vars man hade ägt tidningen han arbetade på, många tips skrevs ned, vi fick hjälp med översättning av dokument och en vän till mig stövlade in på polisstationen i Grekland på sin semester och fick uppgifter om morfars föräldrar. Vi är så enormt tacksamma för alla tips, råd och hjälp vi fick! 2019 besökte vi Athen, jag och min syster. Vi nystade i några trådar och stötte på några knutar men även nya spår. Om den resan kan du läsa om här http://robieaqvilin.se/2019/06/22/athen-dag-1/ Vi var efter detta besök även med i ett grekiskt TV-program men det gav tyvärr inget napp.

Våra spår efter morfar är slut så vi valde att gå på spåret om morfars föräldrar, Kimon och Sophia. Kanske de hade fler barn …

….åh det var en lång inledning!!! Men den krävs för att man ska förstå resten!
Välkommen med på vår resa……

Så vi anlände till Athen tisdag eftermiddag. Tog tåget in till stan. Väldigt smidigt! Vi hade bokat en lägenhet via Booking som heter Rooster Suites. Tipptopp på alla sätt och vis mitt i smeten. Något jag hade längtat efter var en souvlaki och ja jisses så efterlängtad den var! Efter supergod mat lät vi oss gå vilse bland de äldsta gatorna i Aten, Anafiotika. Anafiotika ligger inbäddat på sidan av Akropolis och det finns inga gatuskyltar eller någon indikation på att den här byn existerar. Vitkalkade hus med färgglada dörrar och fönster med blommiga bakgårdar. Förutom de charmiga små husen, är denna lilla by i hjärtat av huvudstaden också hem för flera bysantinska kyrkor. Sist men inte minst är området som ett himmelrike för kattälskare. Det finns många herrelösa katter som promenerar runt områdets gator och väntar på att förbipasserande ska klappa dem.

Vi gick även förbi det lite smått galna cafét Little Kook som får vilken diabetesläkare som helst att gråta. Det här är inte ditt traditionella kafé med tråkig inredning. När vi besökte var det ett Alice i Underlandet (eller de kallar det “Alice i Kookland”)-tema. Förra gången jag var här var det Mary Poppins. Same same but different.

Vi avslutade kvällen på baren Brettos, Athens äldsta destilleri.

På väg tillbaka till hotellet, eller precis utanför vårt hotell var det party ute på gatan vid restaurangen Shedia home. Det var Athens Pride och DJn Strap on unicorns som partajade! Galet kul med gatufest! Efter en stund orkade tant inte vara ute mer och vi gick och la oss. Det kändes som att gatufesten var inne i hotellet men jag somnade gott ändå 😀